Ung chef skal skubbe til udviklingen i Herning-virksomhed

30-årige Tania Rantala Kristensen er ansat som butikschef hos A. Flensborg på Mørupvej, der også vil satse mere på websalg

 

JOBSKIFTE
Herning-virksomheden A. Flensborg har fået Tania Rantala Kristensen ind som ny butikschef. Ifølge direktør Bjarne Sørensen bliver hendes rolle i høj grad at stå for nytænkning og udvikling.

– Der har manglet noget ledelse og systematik i butikken. Det har ikke været afgørende, at den nye butikschef skulle kende til alle produkter på forhånd, fordi vi har nogle medarbejdere, som har stort produktkendskab. De har simpelthen bare manglet én til at lede tingene og få noget fornyelse ind i virksomheden, forklarer han.

Bjarne Flensborg kom selv til som ny direktør for knap et år siden, hvor han tog over efter Henning Mølkjær. Den nye direktør har sat sig for at få styrket salget inden for virksomhedens forretningsområder, som er landbrugsmaskiner, haveudstyr og el-truck. A. Flensborg har egen butik på Mørupvej, som både henvender sig til professionelle og privatkunder, og her får den nye butikschef stå i spidsen for udviklingsplanerne.

14 år i Fakta
Tania Rantala Kristensen kommer fra en anden gren af detailhandlen, da hun indtil nu har haft hele sin karriere i butikskæden Fakta. Her begyndte hun som ungarbejder som 16-årig og arbejdede sig op som souchef og butikschef.

Hun har undervejs været i Fakta-butikker i både Bording, Sunds, Ikast og senest på Porsvænget i Herning. Efter 14 år i samme kæde følte hun sig klar til nye udfordringer.
– Jeg trængte til, at der skulle ske noget nyt. Selv om det her på mange måder er nyt for mig, så tænker jeg, at jeg kan bruge det, jeg har med i rygsækken som er butiksdrift, salg og ledelse, siger Tania Rantala Kristensen.

Hun begyndte i jobbet i december og føler sig rigtig godt modtaget af kunder og de fire medarbejdere, som er tilknyttet butikken.
– Der er en fordel, når man er ny, at man ser det stadig med kundens øjne, så der kan jeg komme med nogle ideer. Samtidig har personalet haft rigtig mange ideer, så det har været spændende at være med til at sætte nogle tanker i gang om, hvad vi skal med butikken og så få strikket en god plan sammen i samarbejde med Bjarne, siger Tania Rantala Kristensen, der bor i Ikast.

Nye kunder i butikken
Det ses lige nu tydeligt på butikken på Mørupvej, at der er kommet nye ideer på bordet. Flere af hylderne er midlertidigt ryddet for at gøre plads til at rykke rundt og placere varerne på en mere indbydende måde. En af målsætningerne er at få flere private kunder ind i butikken, og på lidt længere sigt er planen også at skrue op for websalget.

– Virksomheden har været begunstiget af mange kunder, der har været tro mod virksomheden gennem mange år. Mange kommer fra landbruget, og dem skal vi stadig servicere på bedste måde. Men samtidig skal vi have nye kunder ind i butikken, og her skal vi jo tænke over, hvordan den yngre generation køber ind. Derfor skal vi kigge på både den fysiske butik og websalg og overveje, om vi skal have nye produkttyper ind, siger Bjarne Sørensen og uddyber:

– I første omgang handler det om at få twistet den her butik til at være lidt mere dynamisk og få nogle nyere varer på hylderne. Vi skal have gjort det mere brugervenligt og gennemsigtigt, og det vil blive startskuddet til at gå videre med andre tiltag.

Fokus på forbedret indtjening
Efter flere år med underskud i Herning-virksomheden A. Flensborg er den klare ambition for fremtiden at få styrket økonomien.

Det understreger Bjarne Sørensen, der for et år siden tog over som direktør i virksomheden med 30 ansatte. Han har det første år gennemført flere tilpasninger i organisationen, og i forbindelse med årsskiftet er de ansatte blevet involveret i en plan, der bliver omtalt som »Nyt Flensborg«.

Planen tager kort fortalt afsæt i tre værdiord: Forretningsorienteret, Innovativ og Troværdig. Særligt det første ord, som kan oversættes til mere kommerciel tænkning, skal ifølge direktøren i fokus.

– Vi skal tjene penge, for ellers kan vi ikke blive ved med at være her. En handel skal være god for både os og for kunden, og ambitionen er også, at nu skal vi ud og erobre det tilbage, vi har tabt de seneste år, understreger Bjarne Sørensen. Han peger på, at forbogstaverne i de tre værdiord danner ordet FIT, og heri ligger også en symbolik. – Ved at få mere fokus på, at vi skal udvikle os og være innovative, bliver vi også mere fit som virksomhed. Tingene har nok kørt lidt for meget på, hvad man plejer at gøre, og så udvikler man sig ikke nok. Derfor er det også en del af planen, at folk skal efteruddannes noget mere, og det kan også være, at vi skal ud og se nogle helt andre butikker og finde inspiration, nævner Bjarne Sørensen.

For at skabe overskuelighed over virksomheden, er forretningen nu samlet i tre hovedområder. Dels er der den fysiske butik, som på sigt bliver kombineret med øget webhandel. Derudover har direktøren samlet alle produkter indenfor have/park-området, robotplæneklipper og maskiner til landbruget under en gruppe, så medarbejderne her indgår i samme gruppe. Det tredje forretningsben er el-truck, hvor A. Flensborg for nyligt har fået eneforhandling på en eldreven arbejdsvogn, som skal supplere virsomhedens eget produktprogram.

– Ved at samle det i tre enheder er tanken, at vi kan arbejde mere fokuseret, end vi har gjort tidligere, forklarer direktøren.